Podsumowanie innowacji: „Muzyka filmowa jako sposób porozumiewania się i wyrażania uczuć – koncert młodych talentów”

Innowacja „Muzyka filmowa jako sposób porozumiewania się i wyrażania uczuć” realizowana w kl. V b objęła, w pewnych elementach, także uczniów kl. VII b, V a i kl. czwartych.Jest ona naszą odpowiedzią na trudności napotykane przez uczniów podczas analizowania i interpretowania przez nich tekstów literackich, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej.

„Film bez muzyki był zaledwie sztuką oszukiwania niedoskonałości wzroku – zmysłu, który obrazy przetwarza z opóźnieniem. Stał się prawdziwą sztuką dzięki pierwszemu kompozytorowi ścieżki dźwiękowej, zsynchronizowanej z obrazem, Camillowi Saint-Saensowi. Ten francuski neoromantyk zapoczątkował nurt filmu artystycznego – film d’art. Wtedy narodziła się DZIESIĄTA MUZA, jak nazwał sztukę filmową Karol Irzykowski w jednej z pierwszych na świecie monografii kina” /Magdalena Gaj, OiFPECST/.

Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy z uczniami zauważyłyśmy, że poszukują oni sposobów wyrażania własnych emocji. Uczniom brakuje okazji do opowiadania i słuchania opowieści. Dlatego też główną motywacją opracowania innowacji była chęć zaspokojenia tych potrzeb oraz potrzeby wspólnego działania.

Motywem podjęcia innowacji była chęć nawiązania prawdziwego, autentycznego dialogu z młodzieżą na temat środków artystycznego obrazowania i ich funkcji w utworach lirycznych.

Poszukując atrakcyjnej płaszczyzny pochyliłyśmy się nad czymś znanym i bliskim, co łączy pokolenia. „Studio Accantus to zespół twórców i wykonawców tworzący własne projekty autorskie. Misją zespołu jest promowanie musicalu, muzyki filmowej i innych gatunków w Polsce i po polsku, w jak najlepszej formie”.

Twierdzenie, że uczniowie sięgają po wiersze z własnej i nieprzymuszonej woli jest błędne. Czy nasi uczniowie kochają kino? Tak. Teraz należy tylko zaszczepić im miłość do kina alternatywnego, artystycznego…. Drogą do sukcesu może być muzyka.

Jednym z efektów  wdrożenia innowacji było zaciekawienie  uczniów kinem alternatywnym. Zmuszenie do podjęcia dyskusji na tematy podejmowane w filmach skandynawskich – cenionych nie tylko w Europie. Podczas zajęć realizowanych w ramach innowacji, uczniowie utrwalili sobie zagadnienia teoretyczne związane z analizą i interpretacją utworów lirycznych. Nauczyli się rozpoznawać środki stylistyczne i wskazywać celowość ich stosowania. Dzięki innowacji powstał profilaktyczny, ale niosący także wielką wartość artystyczną spektakl „Pięć oceanów” z przepiękną oprawą muzyczną stworzoną w celu kształtowania postawy wrażliwości na ludzkie nieszczęście. We wrześniu wspólnie obejrzeliśmy seans Vaiana, po którym odbyło się spotkanie Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego. Taka formuła obowiązywała na wszystkich zajęciach podsumowujących seanse w ramach projektu Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej, w którym uczestniczyliśmy wraz z kl. V a. Obejrzeliśmy 7 filmów w ramach tego projektu i dwa spoza projektu. Uczniowie pracowali metodą kamishibai (jap. 紙芝居 kami-shibai, kami – papier, shibai – teatr, przedstawienie, dramat, sztuka) – teatr ilustracji, teatr obrazkowy, dosłownie: papierowy teatr. Jest to tradycyjna japońska sztuka opowiadania historii za pomocą ilustracji wykonanych na kartonowych planszach, wsuwanych do małej, płaskiej, drewnianej, otwartej częściowo skrzynki, pełniącej rolę sceny/ekranu o nazwie butai (scena). Myślę, że pozwoli ona uwolnić potencjał twórczego opowiadania i tym samym poprawi jakość prac stylistycznych uczniów, w myśl zasady, że najpierw uczymy mówić barwnie i żywiołowo, a potem takie będziemy czytać prace stylistyczne naszych uczniów: barwne i żywiołowe. Innowacja objęła także przygotowanie i przeprowadzenie turnieju PAN BRZECHWA ROBI SHOW w zespole wzbogaconym o polonistkę Barbarę Moniuszko. Odbył się wówczas niezwykły koncert promujący muzykę skomponowaną do wierszy jednego z najznamienitszych polskich poetów dziecięcych – Jana Brzechwy.

Dialog z muzyką filmową nie jest łatwy do osiągnięcia. Jak powszechnie wiadomo mówienie o sztuce, o muzyce czy malarstwie nie jest łatwym zadaniem, dlatego w styczniu, pragnąc poszerzyć własną wiedzę na ten temat, udałyśmy się na przepiękny koncert symfoniczny w wykonaniu Chóru i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej „Muzyka Filmowa”, którego dyrygentem był Maciej Sztor

Urszula Arciszewska

Dorota Rusiłowicz

 
logo.png
Facebook
Kronika
  • 2018 (194)
  • 2017 (249)
  • 2016 (233)
  • 2015 (199)
  • 2014 (193)
  • 2013 (131)